Me muutamme rataprofiiliamme muutaman kerran vuodessa. Näin pääset joko nauttimaan uudesta radasta tai sitten pääset opettelemaan upouuden radan. Pyrimme tekemään
radasta mielenkiintoisen kuljettajalle; sellaisen jossa on ohituspaikkoja, mutta joka on totta kai samalla turvallinen. Rata mitoitetaan aina siten, että voimme ottaa tarvittaessa 15 autoa radalle. Suositeltu määrä on kuljettajien ajokokemuksesta riippuvainen, joissakin tapauksissa on hyvä laittaa radalle alle 10 autoa samaan aikaan.

Meillä on tarjota myös jotain sellaista mitä ei mistään muulta Suomesta saa: Meillä voit ajaa pimeässä! Radallamme on myös kastelujärjestelmä, jolla voimme kastella radan. Se luo aivan uudenlaisen lähestymistavan koko lajiin.

Käytämme ajanottojärjestelmää, jossa jokaisen kuljettajan jokainen ajettu kierros kellotetaan tuhannesosasekunnin tarkuudella. Aina ajon jälkeen saat pyytäessäsi tulosteen, jossa näkyvät nopeimmat kierrosajat tai halutessasi saat myös tarkemman kierrosaika-analyysin.

LASTEN AUTOT JA NIILLÄ AJAMINEN

Meillä on käytössä myös lasten autot. Niillä pääsee ajamaan aina kun rata on vapaa. Tavoite on, että lapset ja aikuiset pääsevät ajamaan vuorotellen, mutta joskun on tilanteita jolloin aikuisten autoihin on enemmän kuljettajia. Tällöin ajetaan esimerkiksi kaksi aikuiten lähtöä ja yksi lasten auton lähtö.

Kart_in_Club_lasten_Karting

AIKUISTEN AUTOT JA NIILLÄ AJAMINEN

Aikuisten autoihin minimipituusraja on 150 cm. Autoissa on säädettävät polkimet ja penkki. Näin ajoasento saadaan sopivaksi kuljettajlle. Autot on varustettu sähköstartilla ja turvavöillä.

tr8-etu

Vain paras on riittävän hyvä. Siksi meillä on käytössä maailman varmastikkin parhaat kartingautot, joihin on tehty meille tarpeelliset muutokset. Olemme uusineet
ajokalustomme talvella 2015 ja uusissa autoissa on yksityiskohtia joiden ansiosta sinä nautit ajamisesta enemmän.

rt-8
Säädettävät polkimet ja penkin etäisyys

– Penkin etäisyyttä voi säätää rattiin nähden. Kun sopiva penkin paikka on löytynyt, siirretään polkimet oikealle etäisyydelle.

Taka- ja jarruvalot

– Kaikissa autoissa on takana valot ja lisäksi kaikissa autoissa on jarruvalot. Se lisää turvallisuutta kun näet koska edessä ajava jarruttaa. Toisaalta opit samalla missä kohden ennen mutkaa kannattaa tai ei kannata jarruttaa…

Lisäpainojärjestelmä

Kaikkiin autoihin on mahdollista lisätä 30 kiloa lisäpainoja – aina 2½ kilon välein. Näin voimme tasoittaa kuljettajien välisiä painoeroja. Jos haluatte käyttää lisäpainoja tilaisuuksissa, huomioithan, että lisäpainojen lisääminen vaatii hiukan lisäaikaa.

Moottoritr8-etu

Kaikissa autoissa on uuden sukupolven nelitahtimoottorit. Moottorit ovat 270 kuutioisia, ja niistä lähtee 10 hevosvoimaa maksimiteholla. Kaikki autot on varustettu myös katalysaattoreilla. Yhdessä erikoispolttoaineemme kanssa pystymme saamaan automme normaalia pienempi päästöisiksi.

Kamerakiinnitys

Kaikissa autoissa on valmiiksi asennettu kiinnitys Go Pro-kameralle. Tarvitset mukaan vain kameran, kamerakotelon ja kiinnitysjalan.

2-paikkainen auto

Olemme uusineet myös 2-paikkaisen automme. Auto on käytössä aina kun radalla on vapaat ajot ja kyytiin voi ottaa 110 sentistä ylöspäin olevan matkustajan. Autolla voi antaa myös ajo-opetusta, sillä vierestä on mahdollista myös ohjata autoa ja käyttää jarrua. Ajaminen maksaa 20 euroa per ajokerta.

2drive-01

Ajo- ja turvallisuusohjeet

(Ohjeet perustuvat TUKES:in ja Kart’ in Clubin ohjeituksiin)
  1. Yleisön oleskelu rata- tai varikkoalueella on ehdottomasti kielletty.
  2. Rata- ja varikkoalueelle pääsee ainoastaan henkilökunnan luvalla.
  3. Noudata annettuja ajo-ohjeita.
  4. Päihtyneenä ajaminen on kielletty.- Jos olet ensimmäistä kertaa ajamassa, huolehdi siitä, että saat riittävän yksityiskohtaisen opastuksen kartista, ajotavasta, merkinantojärjestelmistä ja siitä kuinka radalla toimitaan. Kysy neuvoa henkilökunnalta. He ovat siellä Sinua varten.

    – Ajaessasi käytä aina ajohaalaria ja kypärää. Kun lähdet radalle, tarkista kypärän hihnan kiinnitys.
    – Varmista, että tiedät merkinantojärjestelmän valot ja niiden tarkoituksen ennen radalle menoa. Mikäli et muista mitä merkinantovalo tarkoittaa, aja varikolle rauhallisesti kysymään lisäohjeita.
    – Älä aloita ajamista huippunopeudella. Tutustu ensin rataan, ja siihen kuinka auto käyttäytyy.
    – Mikäli huomaat kartissasi jotain vikaa, aja välittömästi varikolle. Viallinen auto on turvallisuusriski sekä Sinulle että muille radalla ajaville.
    – Älä häiritse muiden radalla olevien ajamista. Radalla muihin autoihin osuminen on kielletty. Myös ratavalleihin osuminen on kielletty.
    – Jos huomaat jonkun edellä ajavista autoista pyörähtäneen radalla tai huomaat radalla muuta normaalista poikkeavaa, nosta toinen kätesi ylös merkiksi takana tuleville siitä, että radalla on jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
    – Jos pyörähdät itse radalla, jäät kiinni ratavalliin tai autoosi tulee tekninen vika, nosta toinen kätesi ylös merkiksi takana tuleville sekä henkilökunnalle siitä, että tarvitset apua.
    – Radalla ollessasi, autosta nouseminen on kielletty ilman henkilökunnan antamaa lupaa.
    – Pidä jalat ja kädet kartin sisäpuolella ollessasi rata-alueella.
    – Mikäli haluat välillä ajaa hitaita kierroksia, siirry pois ajolinjalta ja anna kädelläsi merkki takana tuleville siitä, miltä puolelta haluat heidän ohittavan Sinut. Samalla tavalla voit toimia, jos takana tuleva ajaa huomattavasti Sinua nopeammin.
    – Ajosession päättymisestä ilmoitetaan aina vilkkuvilla punaisilla valoilla pääsuoralla. Tämän jälkeen aja rauhallisesti varikolle.
    – Varikolle tullessasi, älä poistu kartista ennen kuin moottorit on sammutettu.

Radalla ollessasi, sinä vastaa muiden turvallisuudesta. Eli älä aja yli oman suorituskykysi!

Vihjeitä kuljettajille

Olemme keränneet alle muutaman asian joilla pystyt parantamaan suoritustasi radalla. Koko ajosuoritus koostuu pienistä asioista ja tässä niistä muutama:
    1. Ajoasento on yksi tärkeimmistä asioista ajamisen kannalta. Automme pystyy säätämään helposti sopivaksi erikokoisille kuljettajille. Jos kuljettajalla on pituutta 150 senttiä, pitää polkimet ottaa lähelle ja penkki siirtää eteen. Jos seuraavaksi tällä samalla autolla ajaa kaksimetrinen kuljettaja, niin polkimet kannattaa siirtää ääriasentoon ja penkki aivan taakse. Tämä on hyvä muistaa.
    2. Autot käynnistyy sähköstartilla. Virtakytkin ja starttinappula löytyy oikean katteen sisältä, moottorin edestä. Laita aina ensi virta päälle, ja sen jälkeen paina vain kaasua ja starttaa. Kun auto käynnistyy, nosta kaasu ja paina jarrua. Näin auto pysyy paikalla.
    3. Kun lähdet radalle, aja koko ajan normaalisti. Ei kannata mutkitella ja sladailla, nämä lämmittävät renkaat ylikuumaksi, ja tällöin autossa on huonompi pito.
    4. Nopean kierroksen saat ajettua kun edessäsi ei ole ketään. Jarrutuksissa auton pito ei saa irrota, on tärkeämpää keskittyä siihen kuinka kovaa tulet mutkasta ulos, kuin siihen kuinka kovaa ajat mutkaan sisään.
    5. Lyhyin reitti on usein myös nopein. Jos kiertelet mutkan apexit kaukaa, menetät aikaa. Aina.
    6. Jarrua ja kaasua ei kannata painaa samaan aikaan. Vaikka autoissa on järjestelmä joka estää kassu ja jarru samaan aikaan painamisen, lämpiää kytkin tästä huolimatta. Kun kytkin on tarpeksi lämmin, se alkaa luistamaan. Tällöin auto kiihtyy heikommin.

Meillä on kaikille kuljettajille ajovarusteet. Mukaan kannattaa ottaa kuitenkin oma T-paita haalarin alle. Ajaminen on kaikkein mukavinta lenkkareissa, esimerkiksi korkokengillä ajaminen ei oikein luonnistu.

Ajohaalareita löytyy aina alkaen 120 senttisille kuljettajille, ja suurimmat haalarit ovat XXXL kokoa. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös ajoasuja joissa on housut ja takki erikseen. Kysy tätä vaihtoehtoa vastaanotosta.

Kypäriä on erikokoisia. Pienimmät ovat kokoa XXS ja suurimmat XXXL. Kypärät löytyvät hallin puolelta. Kypärän sisällä voit käyttää myös kypärähuppua, ja nämä löytyvät kypärien luota. Lapsille emme suosittele kypärähuppuja, koska ne valuvat silmien eteen, ja tällöin kuljettaja ei nää mitään.

Käytössä on myös niskatukia, näitä voit tiedustella radan puolelta henkilökunnalta.

kypara